V pradávnych časoch, keď na Slovenskom finančnom trhu vládla Slovenská Šporiteľňa a Slovenská Poisťovňa sme sa rozhodli, že vybudujeme akési firmy, kde do roka všetci zbohatneme a staneme sa milionármi. Nazvali sme ich Maklérske spoločnosti.
Na začiatkoch takéhoto budovania maklérskych sietí, ktoré sa stali veľmi populárne, sa Slovenský finančný trh začal rozdeľovať. Samozrejme, že to sa nepáčilo hlavne finančným inštitúciám, ktoré tu vládli. Na predajcov produktov sa v bankách a v poisťovniach pozerali ako na zlodejov práce a klientov. A povedzme si pravdu naozaj to tak bolo donedávna :) Túto skutočnosť dnes priznávajú aj samotné finančné inštitúcie. Dnes je však úplne iná doba. Dnes sme sa naučili žiť v mieri a v súlade s finančným trhom.
V minulosti bolo na výber iba pár poistiek, niekoľko sporiacich produktov a vkladných knižiek. Dnes je trh zahltený tisíckami možností, ako naložiť s peniazmi a úsporami. Tu sa otvára obrovská príležitosť pre externé siete a agentov, ktorí z portfólia finančných inštitúcii vyberajú pre svojich klientov to najlepšie ovocie. Zdalo by sa, že nezávislé poradenstvo víťazí nad jednostrannou ponukou finančných domov. V praxi však každá sieť má svoje miesto na trhu. Objavuje sa dokonca zaujímavý fenomén, kde za posledné roky prišla spoločnosť, ktorá ako prvá na Slovenskom finančnom trhu začala pracovať a spolupracovať v ONLINE finančnom prostredí. Samozrejme otvorila nový obzor spolupráce a možností.
Každý model spolupráce má množstvo výhod pre klienta, o ktorého vždy išlo aj ide. Klienti tak zvažujú viacero výhod, ktoré im ponúka sieť finančných dómov. Výhody spolupráce však oceňujú nielen klienti, ale aj samotné inštitúcie. A možno aj preto za posledné roky narástol počet externých sietí na trhu, čo hovorí o ich obľube a význame.
Klienti už v dnešnej dobe osobne vyhľadávajú agentov z maklérskych spoločností pri riešení svojich financií, a to čoraz viac v ONLINE prostredí. No situácia je taká, že samotné banky pri predaji hypoték sú na jednej strane rady, že im externé siete prinášajú obchod. Na strane druhej by boli radšej, ak by ten obchod dokázali spraviť samé. Je to jednoducho tak. Ja sám si veľmi dobre spomínam, ako som bol ako začínajúci finančný agent odmietaný a nie veľmi obľúbený. Poisťovne sú zase ale v situácii, kedy robia všetko preto, aby externé siete podporili predaj ich produktov.
Vytvárajú sa príležitosti spolupráce s externými sieťami, a tým aj možnosť zvyšovať podiel na trhu. Externý kanál tvorí pre inštitúciu samozrejme prínos a získavanie nových klientov, ktorí ešte nepoznajú výhody, ktoré im trh ponúka. Ak obe strany fungujú na rovnakom modele, v princípe vytvárajú symbiózu. Dôvera a kvalita nepozerá však na vizitku finančného agenta...
Klienti zas tak veľmi nerozlišujú medzi finančnými agentmi . Jednoducho pre nich nie je podstatné akej farby dostanú vizitku. Chcú výhodný produkt, mať svoje financie vyriešené najlepšie ako sa dá a hlavne v tichosti. A preto si vyberajú skôr na základe skúsenosti, buď vlastnej alebo odporúčanej. Nejde teda o konkrétny model predaja, ale o konečnú skúsenosť samotného klienta, spokojnosť s produktom, prístupom, starostlivosťou a profesionalitou. Interná sieť napríklad dokáže poskytnúť bonusové služby, finanční agenti zas širšiu ponuku a lepší prehľad. Externé siete zároveň vytvárajú tlak na inštitúcie, aby dokázali byť pre klientov zaujímavé.
Každá firma a predajná sieť to má len vo svojich rukách, ako plusovo tak aj mínusovo. Kvalitných a profesionálnych agentov nájdeme vo viazaných aj v maklérskych sieťach, rovnako ako tých nekvalitných. Záleží predovšetkým na kultúre konkrétnej spoločnosti, spôsobe výberu a rozvoja jej obchodníkov. Dôležitým bodom vzájomnej spolupráce je rozhodne zvyšovanie finančného povedomia všetkým navôkol.
JB